Een MEGA Tjaffer is niet een auto die je veel op de nederlandse weg tegen zal komen, er zijn maar 150 exemplaren in Nederland verkocht. De auto is in 1992 is op de markt gekomen. De Importeur in Nederland is «Citroën Specialist Jaap van den Broek uit Nieuw Leusen.» Deze heeft ook de nationale toevoeging: Tjaffer bedacht. De in het buitenland gevoerde type aanduidingen zijn onder andere: Ranch, Club en Fourgon.

De MEGA Tjaffer is in feite een Citroën AX met een kunststof jasje. Door zijn eigenwijze uiterlijk, kunststof carrosserie, Citroën mechaniek en multifunctionaliteit wordt de overeenkomst met de Citroën Méhari al gauw getrokken. Maar de MEGA Tjaffer verschilt ook op veel gebieden, hij is 'veel meer auto', veel degelijker en beter in staat om als dagelijks vervoermiddel te dienen.

De fabrikant van de MEGA Tjaffer is de franse firma AIXAM gevestigd in Aix-les-Bains (Savoie). De productie van de Tjaffer was echter in Chanas (Isére). De firma Aixam is ooit begonnen met het ontwikkelen en de bouw van de overdekte brommertjes die je in Frankrijk regelmatig tegenkomt. De ontwikkeling van de Tjaffer is wellicht gestimuleerd door het faillissement van fabrikant Teilhol. Deze bouwde eerder iets soortgelijks op basis van de AX. De bouw van de Tjaffer is gestopt want tegenwoordig is Aixam vooral bezig met de fabricage van de brommobielen: het autootje waar geen rijbewijs voor nodig is. In Nederland is Aixam inmiddels marktleider in dit segment. De vergrijzing heeft ervoor gezorgd dat er thans in Nederland meer brommobielen op de weg zijn dan Tjaffers.

De techniek van de Tjaffer is rechtstreeks afkomstig van Citroën. De basis van het voor het voor de Tjaffer ontworpen chassis is het onderstel van de AX. Problemen met roest zullen er niet snel ontstaan want het chassis is geheel gegalvaniseerd. Op het chassis zijn 2 roll-bars aangebracht, op de plek van de voorruit en achter de voorstoelen, waardoor een stevig geheel ontstaat. Op de 2 roll-bars is het toegestaan om bijvoorbeeld een surfplank of fiets te vervoeren, specifieke accessoires zijn hiervoor beschikbaar. De Tjaffer heeft een bijzonder laag zwaartepunt en is niet al te zwaar. De Tjaffer heeft voorwieaandrijving en er is de heerlijke Citroën wegligging. Deze ingrediënten staan voor een veilig weggedrag dat zich in de praktijk ook waarmaakt.

Het vinnige motortje is ook rechtstreeks afkomstig uit de AX. Er zijn 2 benzine varianten, de 1.1i en de 1.4i. Daarnaast is er 1.5 diesel variant, later kon er zelfs een 1.8 diesel motor gekozen worden. Deze motoren zijn prima lopend, degelijk, probleemloos en zuinig. Voor het reguliere onderhoud kan je gewoon terecht bij de lokale Citroën garage.

De Tjaffer heeft een breed front met geïntegreerde verstralers. De grille is niet voorzien van een beschermd gaas voor de radiator. In theorie zouden grote opspattende stenen hier schade aan kunnen aanrichten maar dat is nog nooit voorgekomen. Het mistachterlicht en de achteruitrijlamp zijn geïntegreerd in de achterklep. Staat deze achterklep open wordt door een beveiliging de benzine toevoer gestopt.

Van de vierwielaangedreven AX is de Tjaffer 4x4 afgeleid. Door het ontbreken van lage gearing is dit geen echte Jeep. Wel is de 4x4 in staat om soepel door sneeuw of modder te rijden zonder vast komen te zitten. Door het lage gewicht, maar 80 kg zwaarder dan een normale Tjaffer, vallen de terreinkwaliteiten niet tegen. Mede door het plaatsen van 14 inch wielen is de bodemvrijheid is met 5 cm verhoogt tot 19 cm.

De carrosserie van de Tjaffer is gemaakt van door en door gekleurd kunststof. Dit is een plezierige bijkomstigheid als bij bv parkeren kleine schades ontstaan. Het kunststof bestaat voor 80% uit polycarbonaat, aangevuld met ABS (zoals gebruikt voor de Méhari.) ABS heeft als nadeel dat het bij een 100% toepassing wordt aangetast door UV-straling en dat het na verloop van tijd zijn soepelheid verliest, wat resulteert in scheuren. Door ABS in vrij geringe mate toe te voegen aan polycarbonaat ontstaat een kunststof met een soepelheid, die echter niet de genoemde problemen kent. Door de combinatie van de 2 kunststoffen is de Tjaffer niet alleen glanzend maar ook in een matte kleuren leverbaar. Eventuele scheuren in de carrosserie van de Tjaffer zijn door gespecialiseerde schade experts te repareren.

Voor het interieur van de Tjaffer zoals dashboard, stuur bedieningsknoppen en stoelen, heeft eveneens de AX model gestaan. Het dashbord wordt ook in de eigen fabriek gefabriceerd. De stoelen zijn van skai vervaardigd, deze nemen geen vocht op als er onverhoopt water naar binnenkomt. De kachel is zeer krachtig, er is dezelfde verwarming geplaatst als bij de skandinavische exportversie van de AX. Kou lijden is in de winter dan ook niet nodig bij een Tjaffer met van zeilstof vervaardigde achterruiten. Het raam in de deuren is opgebouwd uit 2 delen. Men kan het voorste- en het achterste deel onafhankelijk van elkaar heen en weer schuiven wat diverse combinaties mogelijk maakt. De buitenspiegels zijn groot en steken erg naar buiten, een garantie voor goed zicht op wat zich rondom de wagen afspeelt.

De grotendeels verwijderbare bovenbouw is een pluspunt tijdens warme dagen. Al naar gelang de temperatuur kunnen alleen de dakpanelen uitgenomen worden of kan de achteropbouw worden gedemonteerd. De pick-up achteropbouw met de schuine achterruit is niet te verwijderen, anders voldoet de pick-up niet aan de nederlandse bedrijfswagenwetgeving. Bij het verwijderen van de dakpanelen blijft de centrale stang tussen de 2 roll-bars zitten. De dakpanelen zitten met eenvoudige draaiknopklemmen vast en kunnen gemakkelijk meegenomen worden. De achteropbouw zit vast met drukknoppen en ritsen. Met enige handigheid is het demonteren van de delen in enkele minuten gedaan. Wil men nog meer open rijden dan kunnen zelfs de deuren worden gedemonteerd.

De MEGA Tjaffer is geen goedkope auto. De verklaring hiervoor zittten in de ontwikkelingskosten, deze moeten over relatief weinig exemplaren uitgesmeerd worden. De prijs van een nieuwe Tjaffer varieerde van 12.000 euro voor de 1.1i tot 18.600 euro voor de 4x4 diesel uitvoering. De break achteropbouw, cabriolethardtop of de hardtop waren apart verkrijgbaar als het Wind- & Waterdicht pakket. De houderschapsbelasting is gering want het ledig gewicht varieerd naar gelang van het type van net onder tot net boven de 750 kg. Het verbruik is 1 op 14 bij een normaal, vlotte rijstijl.


Naar boven